jenisa.reismee.nl

Waar een beursbezoek toe kan leiden!

Het is februari 2010 als Wim mij belt vanaf de Hiswa: 'We gaan een nieuwe boot kopen! ' Prima , is mijn antwoord, maar dan wil ik wel minimaal een half jaar weg.' Een telefoontje dat ervoor zorgt dat we een jaar later echt op reis gaan.

Maar in de tussenliggende periode is er een hoop gebeurd: Wim moest eerst een paar maanden aan het idee wennen, school en met name leerplicht moest overtuigd worden, bij bazen vrij gevraagd en met collega's overlegd en de belangrijkste beslissing: kopen we een nieuwe boot of niet. Het is september als op de Hiswa IJmuiden eindelijk het prototype te bezichtigen is van de bewuste nieuwe Bavaria 38 HT. Wim is uitgenodigd voor een speciale Vip bijeenkomst op maandag en is direct verkocht. Dus op donderdag gaan we samen kijken. Helaas ben ik minder enthousiast:, van 'mijn' bankje is niet meer dan een randje overgebleven. Wat nu? We lopen een rondje over de Hiswa en daar zie ik de Beneteau. Nu ben ik gelijk verkocht, maar Wim heeft nog geen interesse. Pas 's avonds na het bekijken van de folder en de website is ook hij overtuigd. Maar nu de belangrijkste vraag: kan deze boot nog voor januari geleverd worden en natuurlijk de prijs. Al de volgende dag komt er een mailtje: het zou mogelijk moeten zijn. Zaterdag gaan we met z'n vieren naar de Hiswa en nu is het duidelijk. Dit wordt onze nieuwe boot, een Beneteau Monte Carlo 42.

De weken erna moeten een hoop beslissingen genomen worden: technische details, kleuren etc. Maar in december is het dan toch zover en komt onze boot vanuit Frankrijk over de weg aan in Nederland. De importeur heeft nog even nodig voor wat maatwerk maar op 19 januari word de Jenisa te water gelaten. Nu wordt het pas echt druk: 50 vaaruren moeten worden gemaakt, heel veel schoonmaken, papierwerk regelen en talloze volle auto's met spullen brengen we aan boord. Echt aan alles moet worden gedacht: van borden en bestek tot reddingsvesten en vlot. Maar ook thuis moet er een hoop gebeuren: wat doen we met de katten en vissen, de post en zo komen we steeds nieuwe dingen tegen. De Jenisanog even uit het water voor de eerste beurt maar dan is de Jenisa klaar voor haar eerste reis.