jenisa.reismee.nl

Tournai of te wel Doornik

Geen varen vandaag voor ons. We gaan op de fiets naar Doornik: over het jaagpad naar de stad. We starten met een film over het ontstaan van Doornik: over de Romeinen, de Fransen, de Spanjaarden en Engelsen, het is alsof iedereen deze stad in handen wil krijgen. Wat we ook niet wisten is dat in WOII het grootste gedeelte van de stad platgebombardeerd is, net als Rotterdam in mei 1940. Daarna maken we een wandeling door de stad en lopen de 257 treden van het Belfort op naar boven. Dan terug op de fiets naar de boot. Hier een minder aangename verrassing, al hoewel hadden we dit niet kunnen weten? Een elektrische storing waardoor de garage niet meer open gaat. Dus Joost maar bellen. Met wat draadjes tegen elkaar lukt het om de bak open te krijgen en kunnen de fietsen weer opgeborgen worden. De echte oplossing moet nog komen. Ondertussen hebben we wel bekijks van een aantal kinderen uit het dorp. Ze worden steeds baldadiger en gooien zelfs één van onze touwen los. Gelukkig heeft Wim het in de gaten.