jenisa.reismee.nl

Canal du Nord

Vandaag maar liefst 10 uur gevaren. De dag begint al direct met een sluis en we hebben geluk. We denken dat we 4 boten voor ons hebben en we willen achteraan aansluiten maar dan gebaart één van de schippers dat we direct de sluis in mogen. Er blijkt een vijfde boot te zijn en die is alleen. De sluizen in het Canal du Nord zijn precies op maat voor 2 zogenoemde spitsen: bepaald formaat vrachtschip. En eenmaal met zijn tweeën blijven ze vaak bij elkaar varen. We hebben dus geluk dat er net een plekje vrij is. Het zou anders best eens een tijd kunnen duren voor je mee een sluis in kan als plezierbootje. Deze Belgische boot, Canberra, blijft de hele dag bij ons in de buurt: wij varen na een sluis vooruit, bij de volgende moeten we weer op hem wachten en mag hij als eerste invaren. Zo doen we vandaag 11 sluizen en een tunnel! We moeten maar liefst 4,5 km door de tunnel en halverwege even aanleggen om eerst 2 tegenliggers voor te laten gaan. Bij de eerste 7 sluizen gaan we in totaal zo'n 60 meter omhoog, later dalen we 6 meter per keer. We hadden gehoopt het plaatsje Perron te halen maar we komen iets voor 7 uur bij de laatste sluis aan, helaas ze gaan naar huis. We liggen dus ook deze nacht weer in niemandsland. Gelukkig is het water heel heet na de hele dag varen en kunnen we lekker douchen. De generator zorgt voor extra stroom tijdens het koken. We vragen de Canberra hoe laat hij morgen denkt te vertrekken, 7 uur! Tja dan gaan we maar direct mee, want achter ons zitten een in ieder geval 2 tweetallen en of we er later bij kunnen is de grote vraag. Zo halverwege het kanaal moet je eigenlijk gewoon door. Dus dat wordt voor het eerst deze ‘vakantie' de wekker zetten.

(O) ma Henny

Wat een enorm hoogteverschil 60 meter !!!!!!
Is het gelukt om 7 uur op ?

groetjes, ook van Frans.

Saskia

hoi Isa
hoe is het daar in Frankrijk
bij ons op school gaat het goed
hoe gaat het bij jou op school
heb je een strenge juf groetjes van saskia

Martijn

hoi jens hoe gaat het daar
heb je al leuke dingen gedaan
en waar ben je nu
groetjes Martijn