jenisa.reismee.nl

Compiegne

We beginnen de dag lekker lui: uitslapen, boekje in bed, kinderen spelen en Wim rommelt wat en haalt vers brood. Het duurt even maar dan krijg ik toch het beloofde ontbijtje op bed. Mini versie, zodat ik even later nog met de rest mee ontbijt, lunch want het is ondertussen al 1 uur. Dan gaan we Compiègne in. Nooit geweten maar het heeft een paleis wat thuis hoort in het rijtje Versailles en Fontainbleu. We bezoeken het paleis en bewonderen de keizerlijke vertrekken. Na een stop in een Salon de The bezoeken we het Foret de Compiègne. Hier werd in 1918 de wapenstilstand getekend in een treinwagon en, hoe ironisch in mei 1940 de overgave van de Fransen. Hitler hield er een bijzondere vorm van humor op na. Hij liet dezelfde treinwagon te voorschijn halen en liet hem daarna als trofee naar Berlijn brengen. Jens zijn geschiedenislessen over WOII komen zo wel erg tot leven. Vandaag trouwens alweer spontaan geholpen door een aantal Fransen, dus al de grapjes over Frankrijk en Fransen worden tot nu toe geen waarheid. Dan is het tijd voor een paar boodschappen voor het avondeten, ja de supermarkten en bakkers zijn hier gewoon op zondag open, en terug naar de boot. Internet is redelijk dus de kinderen kunnen berichtjes terugsturen naar hun vriendjes en ik ga de nieuwe weektaken maken en de site bijwerken. Wim gaat naar de havenmeester om te betalenmaar de eerste 2 nachten zijn gratis. Wonderlijk genoeg kennen ze hier Papendrecht. Men blijkt hier boten in Nederland te kopen en dan in dit kleine haventje erop te gaan wonen.

Opa Frans

Hallo Jens!

Heb jij sinaasappeltjes geperst voor het ontbijt?
Ik heb voor jou een interessante film opgenomen van de landing in Normandie op D-Day en volgende dagen.

Groetjes, ook aan pappa, mama en Isa
en van oma.