jenisa.reismee.nl

Parijs, Ile de la Cité

Onze eerste echte dag Parijs begint natuurlijk met stokbrood en croissants. Dan lopen we langs de Seine naar de Notre Dame, waar we achteraan een rij aansluiten. Zelfs zonder dat het hoogseizoen is dus gewoon rijen. Maar als ik na een minuut of vijf ga kijken hoe lang de rij eigenlijk is, blijken we om de hoek zo naar binnen te kunnen lopen. Het is binnen wel ook druk maar net niet te: er begint even later ook een mis. Bijzonder hoor, al die toeristen die rond lopen en zich niets van de mis aantrekken. Jens brandt nog een kaarsje en we bekijken de kerkschatten. De ochtend is echt omgevlogen en we lunchen in een restaurantje. Jens en Isa moeten nog even wennen aan het eten, zowel de groentesoep als tosti zijn niet wat ze gewend zijn. En tja ook mama's milkshakes zijn veel lekkerder, maar die doet er dan ook nooit melk in. We lopen weer verder en bezoeken de Concierge. De Franse Revolutie, Marie Antoinette, de kerkers en guillotine spreken erg tot de verbeelding van de kinderen. Dan bezoeken we nog Sainte Chapelle, een kerkje op het terrein van het Palais de Justice. Dat betekent lange rijen bij de ingang vanwege de controle: het lijkt het vliegveld wel. Alleen de schoenen hoeven nog net niet uit. Maar het kerkje is wel heel bijzonder: de benedenverdieping is al mooi maar boven is echt bijzonder met zijn grote glas in lood ramen. Op de ramen zijn meer dan duizend Bijbelse voorstellingen te zien. Jens en Isa weten een heleboel namen. Dan lopen we nog wat rond. We komen in de buurt van de Halles bij een Gap winkel, daar moet wel even wat gekocht worden en eindigen bij het Centre Pompidou waar mijn sjaal meedoet aan een goocheltruc. Dan nemen we de metro terug naar Bastille om op de boot te eten.