jenisa.reismee.nl

Parijs, Cité des Scienes

De weerberichten voor vandaag zijn niet echt slecht maar er komt regen en vanaf morgen is het weer zonnig. Dus gaan we naar het museum voor wetenschap en technologie. Natuurlijk nemen we de metro erna toe: de weg vinden is totaal geen probleem meer. Je moet voor de verschillende onderdelen andere entreekaartjes kopen en dat is even puzzelen ook al omdat de meeste dingen op tijd gaan. Maar ik krijg zomaar korting omdat ik leerkracht ben. Als eerste bezoeken we de onderzeeër Argonaute: erg leuk om eens binnen in een onderzeeër te lopen. Nou ja lopen, het is wel erg smal. Daarna mogen we 1,5 uur de kinderstad in: waterspelletjes, het lijf, communicatie, een mierenstad en tv studio. Het is echt erg leuk een soort Nemo Amsterdam. De tijd vliegt om en eigenlijk zouden ze nog veel langer willen blijven maar je moet dus ook echt na 1,5 uur weg. Bovendien hebben we nu een kaartje voor de Geode: een grote glimmende bol met binnenin een reusachtig, halfrond bioscoopscherm. We kijken naar de 3d film Sammy. Dat deze franstalig is stoort ons niet echt. Daarna hebben we de tijd om de 'normale' tentoonstellingsruimte te bezoeken. We zien van alles en kunnen ook van alles uitproberen: zo weten we nu wat we hier en op de maan wegen, kan Jens een raket lanceren en doen we heel veel proefjes met licht/ogen. Als laatste hebben we dan kaartjes voor het Planetarium. Helaas ontgaat hier ons wel veel, want dit verhaal is te technisch frans voor ons. Als we na een hele dag dan buiten komen regent het voor het eerst tijdens onze reis. Maar in de metro zit je droog, nou ja zit.... Het is proppen en het is benauwd. We doen nog snel wat boodschappen en dan is alweer een dag Parijs voorbij.