jenisa.reismee.nl

Canal de Briare

Het heeft gisteravond en vannacht echt alleen maar geregend. Bovendien lagen we aan een schuine kade, en ieder zuchtje wind zorgde voor een harde bonk onder de waterlijn. Dus in het donker in de stromende regen gaan we verliggen. Eenmaal naast een woonboot hebben we nergens last meer van. 's Morgens is het tijd om Montargis te verkennen en direct boodschappen te doen. Natuurlijk kopen we de plaatselijke specialiteit: keutels van de hond. Dan is het tijd om verder te varen en bij de eerste sluis van vandaag staat er al weer iemand klaar. Ook de sluiswachter van gister komt nog gedag zeggen, hij woont heel mooi bij één van de sluizen van vandaag. We hebben in de sluizen ook een nieuwe taakverdeling: Wim vaart de boot de sluis in, ik klim op de kant met touw en maak vast en ga dan de sluiswachter helpen, Wim neemt het touw over en Jens zit op de kapiteinsstoel en bedient de motoren, boegschroef en het stuur. Na alle dode dieren, egel / vissen / hertje, die we gezien hebben gister en vandaag, zien en horen we vandaag gelukkig ook een hoop levende. Dit kanaal, oudste van Frankrijk, is erg mooi en we eindigen bij Rogny les sept Ecluses. Zoals de naam al zegt een dorpje met een zeventraps sluis.