jenisa.reismee.nl

Mooie bouwwerken

Natuurlijk gaan we vandaag de zeventraps sluis bekijken. Het is een klim, maar dan heb je wel een geweldig zicht: zo hoog kan je dus gaan met een boot. Helaas is de sluis niet meer in gebruik. Dat zou echt een belevenis geweest zijn. Doordat de sluis leeg staat zie je wel de gaten waar het water vroeger de sluis instroomde. Als we terug naar de boot lopen komen we de sluiswachter van de nieuwe sluizen tegen en we spreken af dat we om 11uur door de eerste sluis gaan. De zeventraps mag dan niet in gebruik zijn, de nieuwe sluis bestaat nog altijd uit 6 sluizen die we precies in een uur nemen. Betekent wel dat er echt geen tijd is voor een bakje thee of even juf spelen. Maar de kinderen werken door en uiteindelijk zijn ze op het eind van de dag, op één Engelse en één Franse les na, helemaal bij. We varen ondertussen op het Canal lateral a la Loire, erg mooi. Als we door Briare zijn komen we over een schitterend aquaduct. Wij maken de nodige foto's maar ook van ons worden aardig wat foto's gemaakt. Uiteindelijk eindigen we vandaag in Léré. Bij de laatste sluis hebben we weer een telefoonnummer gekregen voor morgenochtend en er schijnt zelfs nog een boot te zijn, die rond dezelfde tijd door de sluis wil. Dat hebben we deze week nog niet meegemaakt. Hooguit 1 of 2 tegenliggers per dag en één keer zelfs geen.