jenisa.reismee.nl

Sancerre

We zijn niet zo heel vroeg wakker, dus is het even haasten om de sluis van half 10 te halen. We worden wel gelijk geschut terwijl de tweede boot er ook al aankomt. Bij de volgende twee sluizen gaan we wel tegelijk er door, dus moeten we even wachten. Tijd om even de buitenboel een beetje schoon te maken. We stoppen vandaag vroeg in Saint Thibault, vlakbij Sancerre. Een bekende wijnplaats en, voor mij althans, bekend van Zadelpijn en ander damesleed. Iedereen waarschuwt voor de stijle klim er naar toe en vanuit de jachthaven zien we hoog boven ons de berg met bovenop het kasteel. Dat gaat niet lukken op vouwfietsjes. We besluiten om heen met de taxi te gaan en dan terug te lopen. Het is even zoeken naar een nummer, maar dan lukt het om iemand te vinden die wil komen. Helaas na een uur is hij er nog niet. We lopen naar de havenmeester en die zegt ons wel te willen brengen. Zo komen we toch boven, al is het ondertussen wat later dan gepland. We eten even snel iets, lekkerste salade tot nu toe! Dan volgen we de ‘rode draad' die door Sancerre loopt: beklimmen de toren en bezoeken het wijnmuseum. Dan wandelen we door de wijnvelden terug naar Thibault. Vandaag de warmste dag tot nu toe, 25 graden, korte broeken weer!