jenisa.reismee.nl

Viviers en Avignon

We beginnen de dag met een wandeling berg op. Vanaf de burcht hebben we een mooi uitzicht over het dal. De wandeling naar boven, door de middeleeuwse straatjes is sowieso al leuk. Op de terugweg kopen we stok- en olijfbrood en dan vertrekken we richting Avignon. Het water is spiegelglad en we zijn al snel bij de eerste sluis. Dit is de hoogste sluis van Europa: 23 meter gaan we naar beneden. De sluiswachter waarschuwt ons dat als we snel genoeg zijn we bij de volgende sluis er eerder door kunnen. Helaas lukt het net niet en liggen we een half uur te wachten op de volgende schutting. Ach, met een boekje op het voordek geen is dat geen straf. Bij het volgende stuk herkansing en nu komen we precies aanvaren als de vrachtboot in vaart. Terwijl we in de sluis liggen, lunchen we met z'n viertjes gewoon aan tafel. Bij ons geen sluisstress meer. Het valt ons op dat de grote schepen vandaag veel moeite hebben met uitvaren. Komt dat dan toch door de stroming of wind? Nee, aldus de sluiswachter, ligt puur aan het gewicht van de schepen. Al met al zijn we al rond drieën in Avignon en gaan we nog even het stadje verkennen. Sur le pont d'Avignon kennen jullie vast wel, die hebben we vanaf het water gezien. Maar wisten jullie dat er een tijdje pauzen in Avignon gewoond hebben? We bekijken het Pauselijk Paleis, de tuinen en lopen door de winkelstraatjes. Ook hier weer een Catimini winkel en wel één met 30% korting. Toch even binnen kijken en het truitje wat Isa in Chalon ook al wilde hebben hangt hier dus veel goedkoper. We eten op een gezellig plein en Jens krijgt geen rekening maar mag wel afwassen. Helaas wil hij dat niet doen.