jenisa.reismee.nl

Met de trein naar Pisa.

Even een paar uurtjes schoolwerk en dan met de trein naar Pisa. We lopen door de stad en komen vanzelf op het Campo dei Miracoli met de scheve Toren van Pisa. Allereerst moet onze Isa natuurlijk op de foto met de toren van Pisa. Jens rijmt tenslotte al jaren allerlei mogelijke onzin over Isa en de toren van Pisa. Om hem te beklimmen moeten we eerst kaartjes gaan kopen aan de andere kant van het plein. Helaas, Isa is 7 jaar en je moet minimaal 8 jaar zijn. In ons 'beste' Italiaans proberen we er iets van te maken. Maar nee de mevrouw wil een paspoort zien, die hebben we natuurlijk niet bij ons. Maar dan geeft ze de tip om naar een kantoor even verder opte gaan. Daar maar een leugentje om bestwil, Isa is in ene al 8 jaar maar wel een beetje klein voor haar leeftijd. Met mijn rijbewijs als legitimatie en ondertekening van een verklaring dat wij verantwoordelijk zijn mag Isa gelukkig toch naar boven. Alle tassen moeten nog in een kluis en op een aangegeven tijdstip zijn we dan toch aan de beurt. De treden van de toren zijn behoorlijk uitgesleten en het is best een klim. Maar het is binnen een stuk koeler als buiten. Zelfs tijdens het traplopen merk je dat de toren scheef staat. Daarna bezoeken we nog de Duomo en het Battistero. Stuk voor stuk erg mooie gebouwen. Een souvenirtje bij één van de tientallen kraampjes hoort er natuurlijk ook bij. Terug met bus en trein en nog een kleine wandeling door Livorno.