jenisa.reismee.nl

Terug in de tijd.

Voor de tweede keer hebben we een auto gehuurd, een nissan micra dit keer. We rijden een mooie route naar de Col de Bavella. Het weer begon vandaag zonnig maar af en toe krijgen we toch wat druppels, we hebben het weer wat voor gister voorspeld was. Onderweg stoppen we eerst bij Levie, een klein plaatsje met een museum over de historie, het ontstaan van Corsica. Het meest indruk op de kinderen maakt het skelet van de Dame van Bonifacio, een vrouw die begraven is in 6570 vC. Verder heel veel gebruiksvoorwerpen, fossielen en dierenskeletten. Na een kop koffie rijden we verder naar de archeologische vindplaats Cucuruzzu en Capula. Met een audiotour voor Wim en mij en een Nederlandstalig boekje voor de kinderen wandelen we door het gebied. Het is een soort sprookje, filmdecor waar we doorheen lopen. Wat is het hier mooi. De opgravingen zijn heel bijzonder en ik moet erg denken aan de boeken van Jean Auel, Stam van de holenbeer. Lunchen doen we in het bergdorpje Zonza en dan bereiken we toch de top van de Bavella. We kijken wat rond en rijden dan via de andere kant weer naar het zuiden van Corsica. Onderweg stoppen we bij Palaggiu, waar 258 menhirs staan. De wandeling er naar toe valt ons alles mee, na de waarschuwingen in ons reisboek, het staat alleen niet goed aangegeven. Het stenen bos is helaas wel erg overwoekerd, maar toch nog wel de moeite waard. Nog een laatste stuk rijden, waaronder een mooi stuk langs de kust, en we zijn weer bij ons beginpunt, bijna 11 uur na vertrek.