jenisa.reismee.nl

Calanques

Waarschijnlijk voor de laatste keer zoek ik een wasserette op. Wim helpt de spullen er heen sjouwen en gaat daarna naar een kapper. De kinderen doen ondertussen de afwas en letten op de boot. Die wasserettes zijn toch wel een uitkomst. Meestal een stuk of 6 wasmachines en 2 tot 4 drogers. En eigenlijk is er altijd gelijk plek. Ook nu weer, ik kan 3 wassen tegelijk aanzetten en drie kwartier later in de drogers doen. Uiteindelijk ben je toch wel twee uur verder maar toch, dat lukt me thuis niet. Terug op de boot varen we langs de kust richting Marseille, waar allemaal Calanques, inhammen zijn. De kliffen zijn wit en het water turquoise, heel mooi dus. Het is er wel druk, vooral met rondvaartboten, die varen echt af en aan. Het is er moeilijk aanleggen, diep en smal, dus kiezen we er voor in Calanque Miou aan een boei te gaan liggen, met achter een touw aan de rotswand. Er zijn hiervoor speciaal allemaal ringen in de klif aangebracht. We liggen een paar uur heerlijk te dobberen en Wim gaat zwemmen. De thermometer geeft nog slechts 15 graden aan, watertemperatuur. Vast kapot denkt Wim, maar het is echt zo koud. Voor Zuid Franse begrippen is het hier niet echt mooi weer, maar wij vinden 25 graden heel lekker. Terug in Cassis gaan de kinderen kijken bij het 'Steekspel op boten' en later eten we lekkere vis op de kade.