jenisa.reismee.nl

Big City Marseille

Vandaag de laatste stop op weg naar het eindpunt, nog steeds een hobbelige Middellandse Zee maar een stuk beter als van de week. Onderweg weer mooie krijtrotsen en een aantal kleine eilandjes. De rondvaartboten varen dan ook weer af en aan. Eenmaal in Marseille mogen we aanleggen aan de steiger van de Capitainerie. Op dat moment vaart de Panic 2 uit Hellevoetsluis ervan af, bekenden van de familie Nap? Onze buurtjes helpen met aanleggen, wat met de wind van dat moment, kracht 5, erg fijn is. Vraag me alleen af om ik de door de buurman gelegde knopen ook los ga krijgen. Wim verliest een slipper en die drijft onder de steiger, toch maar even een zwembroek aan. Gelukkig is de watertemperatuur ondertussen van 13,5 op open zee gestegen naar 18,5. Ik maak een praatje met onze buurman en die blijkt met zijn bootje uit Zuid Afrika te komen, mooie tocht van 3 maanden. Wim en ik vragen ons wel af hoeveel water ze door het dak binnen gekregen hebben en of het dak de terugweg overleefd, je kijkt er op een aantal plekken zo door heen. Dan is het tijd om Marseille te verkennen, wat een verschil met al die dorpjes en baaitjes van de laatste weken, maanden. We zijn echt in een grote stad beland. We lopen naar het eind van de haven, winkelen wat, nemen een Petit Train naar de Notre Dame, drinken iets op een terrasje en eten bij een Indiër. Heerlijk hoor zo'n grote stad. Jens is het er niet mee eens, die vindt het veels te druk en er is veels te weinig speelruimte.